Helyes testtartás fontossága

Helyes testtartás (első kép) és tartáshibák

helyes testtartás azt jelenti, hogy az  izmaink egyensúlyban működnek, nem túl sokat, nem is túl keveset, ezáltal könnyedén mozgunk vagy tartunk egy adott pózt. Dolgoznak a mély izmok. Amikor az egyensúly megborul, hamar fárasztó lesz, ami addig nem okozott nehézséget, vagy bizonyos helyeken mindig fájni fog. Ez a fájdalom egy jel, hogy vegyük észre, valami nem működik optimálisan, csak az a baj, hogy eleinte nem fáj eléggé ahhoz, hogy igazán törődjünk vele. Sőt, sokszor még el is múlik, aztán máshol kezd fájni, de az is elmúlik, ez pedig azt jelzi, hogy kompenzál a testünk, ezért máshol terheljük túl az izmainkat/ízületeinket, amikor nincs további lehetőség, és állandósul a gond, akkor szoktuk igazán komolyan venni, pedig, ha hamarabb kezdjük, könnyebb dolgunk van!

Testtartás és kötőszövet kapcsolata

Legegyszerűbb módja a tartásunk kielemzéséhez a fotó, ehhez kérjünk meg valakit, hogy szemből, hátulról és mindkét oldalról készítsen képet rólunk (lehetőleg ne nagykabátban ?).

Szemből

Szemből láthatjuk, hogy nincs egy vonalban a váll, a derék (egyik oldalt jobban gyűrődik), a karok és a törzs közötti hely máshogy néz ki, mennyire állunk terpeszben vagy éppen nagyon zárt lábakkal. Fontos, hogy ne javítsunk a tartáson a fotó alatt, ne igazítsk a lábat a szőnyeg széléhez, nézzünk előre (már az előre nézés is nehéz dolog, sokan például határozottan felfelé néznek!), most a hibákat kell felismerni, hogy azokat javítva később már a helyes testtartás köszönjön vissza a képeken.

Hátulról

Hátul nézetből megfigyelhetjük a geric görbületeit, ha túl ívelt, ha nagyon bent vagy kint van egy-egy csigolya, oldalirányú eltérést is fel lehet fedezni. Érdemes megfigyelni a kézfejeket, sokaknak a tenyere látszik (kisujj helyett), ami azt jelenti, hogy befelé fordul a felkarcsont. A törzs tekeredése is látható: egyik kéz jobban látszik, másik kevésbbé.

Oldalról

Oldalról a boka-térd-medence-váll-fül vonal eltérései látszanak, illetve, hogy ez az egész vonal mennyire tér ki előre vagy hátra. Ami még érdekesség, hogy nem biztos, hogy mind a két oldal ugyanazt mutatja, ez a törzs tekredését jelzi (mint hátulról, ha az egyik kéz jobban látszik, mint a másik). Érdemes tehát a súlyvonalat mindkét oldalról megvizsgálni.

Mitől romlik el a testtartás?

A test alkalmazkodik a gyakran fenntartott pozíciókhoz, megvastagítja az adott helyzetben lévő izmok körül a kötőszövetet, ennek hatásátra az adott izom meg tud maradni a megrövidült illetve megnyúlt állapotában. Ezáltal a gyakran végzett tevékenység könnyebben kivitelezhető lesz. Sajna minden egyéb nehezebben. Ezért áll be az ember háta, nyaka amikor végre kiszabadul a hétköznapi ülőmunkából kicsit mozogni, kirándulni.. Fokozatosan mozgatni kell a testet, és aztán mozgásban maradni 🙂