Testtartás Terápia

Manuális és mozgás alapú tartásjavítás

testtartas Lábhossz különbség oka és instant megoldása testtartas

Szinte mindenkinél találok funkcionális lábhossz különbséget, ami javítható! Viszont sokféle fájdalmat tud okozni, gerincferdülést, ízületi kopást, sérves tüneteket, keresztcsont rendellenességet… Vizsgáld, javítsd!

16 hozzászólás

  1. Krisztina

    Jo napot kivanok! A 13 eves fiamnak funkcionális lábhossz különbséget diagnosztizaltak. A jobb csipoje van fennebb es jobb valla lennebb allo helyzetben, a jobb laba rovidebb fekv, kb. 1 cm-el. Ebben az estben segithet par honapig sarok alatetet hordani a rovidebb lab alatt? Attol felek, nehogy meg rosszabbodjon az allapota. Koszonom szepen!

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Krisztina!
      A funkcionális különbséget ki lehet és ki is KEll kezelni, a bejegyzésben szereplő gyakorlat segít bekapcsolni a megfelelő izmokat. Amennyiben a jobb csípője van feljebb, akkor (háton fekve, ahogy a rajzon van, 2 láb hajlítva a levegőben) a jobb térde alá tegye a jobb kezét, adjon vele ellenállást (tehát húzza maga felé a térdét), a bal lábát pedig tolja. Annyira kell ellenállást adni a kezekkel, hogy a térdeket még egy szintben tudja tartani. Ezáltal a csípő egy szintbe kerül, mert bekapcsolnak a megfelelő izmok. Emellett meg kell nézni, van-e gerincferdülés, vagy milyen rossz tartás okozza ezt a funkcionális lábhossz különbséget, és azt javítani. A sarokemelő sajnos kizárólag tüneteket kezel (ha vannak egyáltalán), viszont a helyzetet nem javítja. Mindenképpen ajánlok legalább egy találkozást gyógytornásszal.
      Brigitta

      Válasz
  2. Krisztina

    Koszonom szepen a gyors es hasznos valaszat!

    Válasz
  3. monika

    Jó estét.
    36 éves vagyok járok edzöterembe kb 8honapja.heti 3szor( lábtolon 40kiloval kezdtem egészen 110kg simán ment, suly nyakhoz huzás gépen40kiloval kezdtem egészen 80kiloig ment ,vállbol letolás 20kiloval kezdtem 57kiloig ment, futogép mindig csak max 15perc ment, mert féloldalra döltem 15perc után, nem éreztem az egyensulyt,crossing gépen vigan megcsinaltam 20perceket..derékhátra nyomón 20kiloval kezdtem felmentem 55kiloig ment..
    3 hónapja vannak derékfájdalmaim, azóta csak heti 2 szer járok edzöterembe de a két órás edzésböl 1,5ora az csak nyujtás suly nélkül, a maradék fél órában csak a karomat erösitem,mert nem tudok mást mozogni.. A jobb külső térdhajlat fájdalmaim ami néha a vádliba is sugároz..sokszor a padlón alszom mert ott kényelmes,hiába van rugos matrac..4 évig egyoldalu fizikai munkát végeztem napi 2tonna ruhát kellett válogatni.felmondtam 1 éve, mert nyaki sokiozisom lett,illetve egy picit fájt a derekam néha..1 éve alkalmi takaritásbol tartom el magam.ez olyan heti 2 alkalom, mert más nincs a környéken:-( a nyakam nem fáj már kb fél éve miota sikerült egy kis izmot rátenni, az tartja…3honapja a jobboldali hátamon be van állva az izom folyamatosan a gerinc mellett,minden délután és este masszirozzuk.meghajolva járok, illetve van mikor bicegek elég rendesen. a jobb vállam lentebb van illetve az egyik lábam rövidebb is.. voltam már haziorvosnál ö ludtalpbetétet irt fel, voltam korhazba ott kaptam izomlazitot,és fajdalomcsillapitot.voltam csontkovacsnal az nem csinalt szinte semmit valami géppel megnyomott vagy 10szer és azt mondta ennyi volt.. kerestem masik csontkovacsot az kiropogtatott azt mondta blokkok vannak a derekamnál, csütörtökre kaptam mri vizsgalatot. amire vártam honapokat..szeretném megkérdezni milyen mozgás forma a javasolt edzöteremben? szabad e izmot épitenem ?és ha igen melyik oldalra ha a jobb oldali hátgerinc izmom van folyton görcsben??illetve mely tornákat érdemes végeznem ithon? esetleg irna nekem tornaneveket hogy youtubon utánanézzek? nagyon köszönöm a segitségét. szép estét üdv:Monika

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Mónika!

      Valószínűleg nem volt megfelelő a testtartás a gépek használata közben, a lábtoló gép kifejezetten tud nem gerincbarát lenni, különösen, ha csípő, derék felemelkedik a vissza engedésnél. Ha csak addig engedted vissza, amíg a csípő mobilitásod engedi, és még a hasad is behúztad közben (ezzel bekapcsolva a haránt hasizmot, ami hatással van a medence alapi és a csigolyákat stabilizáló izmok bekapcsolására is, és védi a derekat), akkor még lehet probléma az, hogy az ízületi struktúrának több idő kell a súlyok megszokásához. Ha eredendően volt tudott gerinc probléma, akkor pl a lábtoló kerülendő az első 3-6 hónapban, illetve lassan kellene bevezetni. Felépülés után így javaslom.
      A lábhossz különbséget a bemelegítés részeként kijavítani. Egyensúly fejlesztő gyakorlatokkal a mélyizmok bekapcsolását fejleszteni.
      Elsőre meg kell tudni, mi van ott, mit mutat az MR vizsgálat. Mely izmok okozzák a lábhossz különbséget és a váll különbséget (ezt lehet, csak a láb állása okozza), milyen a gerinc íve. Ezeknek az információknak a birtokában már tudok javasolni mozgásformát, ami maradhat akár a konditerem is, ha azt szereted, csak ezt-azt ki kell cserélni eleinte, van ami végleges tiltó listára kerülhet, de szerencsére sokféle gép és lehetőség létezik egy-egy izomra, izomcsoportra. Valószínűleg nem ártana egyensúlyba hozni az izmok működését, amit egyoldali feladatokkal lehet, van ahol a jobb, máshol a bal oldali azonos izomcsoport lesz a gyengébb, látszani fog, hogy szimmetrikus gyakorlatoknál egyik oldalon kompenzálás van.
      Ha megvan az MR lelet, írj egy emailt, mi van benne. Addigis úgy mozogj, hogy az közben ne fájjon sehol, figyelj a has behúzásra terhelésnél, akkor is, ha a kezedben van csak a súly, a levegő kifújásra, ne tartsd bent sosem.
      Brigi

      Válasz
  4. Molnár Anna

    Jó estét kivánok !Szeretnék érdeklődni ,na már 1 cm rel rovidebb a fobb lábam ,akkor okvetlen csppő protézist kell alkalmazni ,vagy kilehet még javitani ,Ugyan is 72 éves vagyok ,és nem szeretnék mútétre menni ,de bottal járok és naponta 1 fájdalom csill kell .Milyen torna vagy ki segit ezen ,Köszönöm a válaszát ,Anna

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Anna!
      Amennyiben nincs kikopva a csípő ízület, akkor tornával, rendszeres lábhossz különbség javító gyakorlattal megszüntethető a fájdalom. Viszont sajnos nagy kopás esetén a porc hiánya miatt nem szüntethető meg a fájdalom. Jó lenne tudni, mi az ok. Mindenesetre, ha nincs túlsúlya, a csípő protézis műtét után gyorsan tud regenerálódni és fájdalom nélkül mozogni.
      Brigi

      Válasz
  5. Kollár Erika

    Üdvözlöm! 11 éves fiamat , védőnői tanácsra , gerincferdülés gyanúval vittem orvoshoz, aki azt mondta , hogy a bal lába rövidebb mint a jobb, ezért a rossz tartás. Talpbetétet, gyógycipőt , sarokemelőt javasolt . Elképzelhető, hogy esetleg “kinövi” és uoléri a rövidebb láb a hosszabbat? Van esetleg bármi , amivel javíthatok ezen? Előre is köszönöm válaszát!

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Erika!

      Fontos lenne tudni, hogy a comb vagy a lábszár csontja hosszabb-e, illetve, hogy valóban csontos hosszkülönbség van-e? Ennek függvényében tudok javasolni.

      Brigi

      Válasz
  6. Novozánszki Bernadett

    Jó napot!
    41 éves vagyok, tavaly májusban és szeptemberben műtötték az L.2-5 szakaszt meszesedés, sérvek, gerinccsatorna szűkület miatt. A problémám az, hogy kb. 5 éve csavarodott, ill. el is billent a medencém az állandó fájdalmak miatt. Ez sajnos azóta is megvan, és ezt szeretném korrigálni. Ha jól értettem, azt a térdet kell lefelé nyomni, ami egyébként is lejjebb van, a másikat húzni? Nekem a jobb medencém van lejjebb, és előrebillenve!
    Köszönöm válaszát!
    Betti

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Betti!

      Igen, ahol lejjebb van a medence, azt a lábat kell lefelé nyomni a kezünkkel. Ezt a technikát napi 2-3x is érdemes alkalmazni, mert instant módszer, érdemes kiegészíteni célzott tornával, hogy az eredmény tartós lehessen. Ami még fontos lenne Neked, hogy az említett tekeredés is ki legyen javítva.

      Brigi

      Válasz
      • Novozánszki Bernadett

        Kedves Brigi!
        Köszönöm válaszod! Alkalmaztam, ahogy mondtad. Viszont pár hete megfordult a dolog, most a bal medencém van lejjebb. Ilyen előfordulhat, hogy hol az egyik, hol a másik oldal van lejjebb? Akkor most a bal térdet nyomjam lefelé? A medencecsavarodást hogyan tudom korrigálni?
        Üdvözlettel: Betti

        Válasz
  7. Kiss Attila

    Kedves Betti !

    Lányomnak “S” alakú idiopátiás gerincferdülése van.

    A kérdéseim :
    1. A medence elcsavarodása okozta a gerincferdülést (azaz felfelé kompenzált minden)
    2. vagy a gerincferdülés okozza a medence csavarodást (azaz lefelé kompenzál minden) ?

    A tyúk vagy a tojás volt előbb ?

    A cikkedben említed mely izmok okozhatják a medence csavarodást. Honnan lehet tudni, hogy ténylegesen melyik okozza ?
    Szerintem, ezen ismeretek hiányában az egész gyógytorna egy vakrepülés. Ezért van az, hogy valakinek javul a gerince valakinek meg nem.
    Valójában sem az okot, sem a megoldást nem tudjuk. 100 cikk 100 lehetséges megoldást taglal. Még abban sincs egyetértés, hogy a konvex vagy a konkáv oldal ez erősebb, szorosabb vagy ………

    Attila

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Attila!
      Sajnos mindenél máshogy és máshonnan alakul ki. Ezerféle séma lehet, sajnos nincs kapacitásom mindent megírni 😁 és lehet eszembe sem jutna minden lehetőség. Attól függ, merre kompenzál előbb, hogy milyen rendszeres mozgás, testtartás alakította ki. Az adott testarttás, életkor, napi munka/foglalkozás, hobbi, sport alapján tudok feltenni kérdéseket, amiből rá tudunk jönni magára az okra.
      A legbiztosabb választ mindig a javulás mondja meg, ahol először javul, az jött legutoljára, ami régóta fixen rosszul áll, több idő kikorrigálni.
      Ha nincs meg az ok, szinte hiába korrigáljuk. Mindig meg kell keresni mitől van.

      Brigi

      Válasz
  8. Szabó Attila

    Kedves Brigi!

    Nagyon tanácstalan vagyok. Másfél éve futok rendszeresen de előtte is fociztam nagypalyán majd teremben , mindemellett edzőterembe is járok..van súlyfölöslegem még kb 15 kiló biztosan igaz a rendszeres futástól már több mint 10 kiló lement. Tavaly 10 kilométer most Félmaratonra készülök. Eddig nem volt semmi baj, neutralisnak mondták futásomat..betonon futok és ehhez is vettem futócipőt..a cipőm már elhasználódott és a végén azt vettem észre hogy a jobb talpamon befelé terhelek annyira, hogy a nagylábujjam alatt már bőrkeményedés van..és ott sarkam is a belső részén is. Azt gondoltam a cipő nem tart már vettem egy nagyon jól kipárnázott Hoka Bondi7-es cipőt és ami meglepett, hogy itt a jobb lábamon egy 10 kilométer fölötti távon elkezdett nagyon fájni a bokám ha abba hagytam a futást jó lett megint..elmentem Ortopédiai szakorvoshoz aki azt állapította meg hogy a bal lábam egy centivel rövidebb mint a jobb, talpbetétet készítenek és azt mondta hogy futáshoz be kell hogy tegyek egy szilikonos sarokemelőt a bal cipőmbe..a futóedzőm szerint csipőröngent nélkül ezt nem lehet egyértelműen megállapitani és azzal, hogy csak az egyik lábamba teszem a sarokemelőt még árthatok is..mivel jobb lábas vagyok a bal a támaszkodó és arra megy a nagyobb terhelés..bokafájdalmam elmúlt bokaszorítóval és a régi cipőmben semmi gond..aztán megint felvettem tegnap a Hokát és alig 6km után megálltam…majd kb 15 perc után megint elkezdett fájni a bokám viszont ez most azonnal elmúlt miután levettem a cipőt. Csinálok folyamatosan bokaerősítő gyakorlatokat és persze nyújtok és hengerezek is..mi lehet a baj? Mit csináljak a sarokemelővel?

    Válasz
    • Brigi

      Kedves Attila!

      Éppen készül egy cikk a sarokemelővel kapcsolatban, mivel sokszor rossz oldalra adják (fekve nézik a különbséget, és aszerint adják, holott a funkcionális lábhossz különbség lényege pont az, hogy állva a másik láb a hosszabb, mint fekve. A bőrkeményedés, fél oldalas fájdalom abszolút annak jele, hogy nem egyforma a terhelés, ezt okozhatja a funkcionális lábhossz különbség, de akár a futás közbeni fejtartás is (egészen meglepő, ha kicsit is billentünk a fejen jobbra, a jobb láb mennyivel jobban terhelődik). Sokfelől érkezhet a probléma. A funkcionális lábhossz különbséget futás előtt ki lehet egyenlíteni, fejtartásra, karmozgásra, törzs tekeredésre figyelni. Első, hogy megtaláljuk a problémát, aztán annak a kiváltó okát (ami legtöbbször egy rossz tartásbeli szokás), azt kiküszöböljük.

      Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Funkcionális lábhosszkülönbség és a gerincferdülés

Lábhosszkülönbség oka legtöbbször a gerincferdülésnek, javítsuk ezt ki. Javítsunk az egész testtartáson!

Nagy lábujj fontos szerepe a farizom szempontjából

A nagy lábujj funkciója nagyon fontos álló helyzetben történő farizom erősítő feladatoknál, olvasd el, miért.

Nagy lábujjunk fontos szerepe a bütyök szempontjából

A bütyök nem csak szépséghiba, a nagy lábujjnak fontos feladata is romlik, ha rosszul áll. Viszont sok feladattal javíthatjuk a helyzetet!

A nagy W ülés dilemma

Mondhatom, hogy a gyermekek  ülése, főként az úgynevezett w ülés igen megosztó téma, még a szakemberek, orvosok, gyógytornászok körében is. Mikor hagyjuk, ne hagyjuk, és melyiket miért. Én azt javaslom, nézd meg, hogyan ül nyújtott lábbal, majd w lábtartásban, ez...

Erős vagy határozott kézfogás

A magabiztos, határozott kézfogás fontos első benyomás. Erős vagy határozott? Ne törjük össze a másik kezét, ha lehet 🙂

Futás tippek, fuss fájdalom nélkül

A futás elég népszerű azok körében is akik soha/már régen nem mozogtak. Ha elkezd valahol fájni, valószínűleg rossz technika miatt túlterhelsz.Hogy futsz?

Váll mozgás javítása

A váll mozgás javítása nem csak a fájdalom megszüntetése miatt fontos, de a szomszédos (sőt a távoli) ízületek mozgása/fájdalma is múlik ezen a területen

Váll mobilitás és stabilitás

A váll mobilitás hiánya számos helyen okozhat gondot, vagy lehet mellékhatása annak, ha egy másik ízület elveszti a fő funkcióját. Hogyan teszteljük?

Ne húzd ki magad! Második, derekas rész

Súlyvonal beállítása segítségével a leggyakoribb hátfájás típusok megszüntethetők! Ismerjük fel, merre van eltolódás, tudjuk meg, hogyan javítható

Ne húzd ki magad! Első rész

A húzd ki magad típusú testtartásban sok rejtett hiba rejlik. Legyünk tudatosak, akarjunk helyes testtartást, de ne vigyük túlzásba! Legyen könnyed és tűnjön totál természetesnek, még, ha valójában oda is figyelünk.