Autóban ülés gerincbarát verziói

Autóban ülés görbén, pocak kint, fej elöl (legalább a kéztartás előnyös)

Ha sokat ülsz autóban, akkor nem árt alaposabban befészkelned magad. Ma már annyi mindent lehet állítani egy ülésen, hogy azt sem tudjuk, hol fogjunk neki. Az autóban ülés gerincbarát módon bonyolultabb, mint gondoltuk (legalábbis a fájó nyak, illetve derék ezt jelzi..).

Nekem függőségem, hogy kezdjük középen, a medence beállításnál, a szokásos homorítás-laposítás páros, állítsuk az ágyéki gerincet semleges állásba. (Sokszor kihagyom annak említését, hogy ez közel sem biztos, hogy a valódi semleges állás, ahogy kellene állnia, de mindenképpen közelebb van hozzá. Nem most kell kialakítani az ívet, ha az ki van laposodva, és nem most csökkenteni, ha fokozott, ezekhez manuális terápia és torna kell, de fájdalmat nagyon is tud csökkenteni, ha nem hagyjuk tovább romlani a helyzetet!) Ennek beállításához érdemes a feneket a háttámlához hátra tolni, amennyiben nem túl rövid a lábunk/hosszú az ülő felület, tehát még a térd fölött véget ér. A derék részénél vagy van egy kidudorodás az ülésen, ami akár állítható, vagy mi tegyünk oda valamit (összetekert türcsi, pulcsi, pokróc, hengerpárna,) a méret a lényeg, pont akkora legyen, ami megtámasztja a közép állásnál megállított ívet, ne növelje.

Autóban ülés gerincbarát egyik verzió
Harmónikus ívű gerinc, tenyerek egymás felé néznek, izmok aktívak

Fejtetővel nyújtózással bekapcsoljuk a szükséges izmokat, emellett a fej helyzetén is javítunk, ehhez érdemes a háttámla dőlésszögét állítani, hogy pont jól kilássunk, nem mondok fokokat, mi mihez képest hogy álljon, mert ez más egy normál ívű gerinc esetén, más fokozott lordózisnál vagy nagyobb  háti görbületnél.

 

A tenyereknek praktikusan egymás felé kellene nézni a testtartásunk szempontjából. Tehát a fél kézzel legfelül fogom a kormányt verzió erősen tudja befolyásolni, hogy a kar állva befele fordulva rögzült állapotot mutasson (=tenyér hátrafelé néz, vagy csak nem teljesen a törzs felé). A váltón tartott kéz nonstop ugyanígy… (((ha mégis imádjuk ezt a kéztartást, legalább utána, közben forgassuk sokszor ki a karunkat, nyújtózzunk hátra és felfelé kissé az ellentétes oldalra is…))).

 

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy mivel reggel a csigolyák közötti porckorongok fel vannak töltődve, még magasabbak vagyunk, így délután már át kell állítani a tükröket ahelyett, hogy veszettül próbálunk a reggeli beállításhoz nyújtózni.

 

Autóban ülés rossz korrigálása

A kitámasztott derékkal ülés mindenképpen furcsa, de nem szabad, hogy fájdalmat okozzon. Három dolog miatt fájhat, az egyik, ha túl nagy az ív, amit megtámasztottunk, a másik, hogy eddig nem így ültünk és most hirtelen 1-2-8 órán át próbálunk egy helyes tartást kivitelezni és tartani, a harmadik egy sérv, ami nem kedveli az ideális tartást, előbb a helyére kell kísérni. A rossz megtámasztás oka lehet az, hogy alapvetően túl nagy az ágyéki görbület vaaaagy be van dőlve a keresztcsont a medence csontok közé, ettől úgy tűnik, hogy túl nagy az ív! Erre is van megoldás, mégpedig, hogy ne a derekat támasszuk meg, hanem az alsó háti szakaszt és a keresztcsontot.

Autóban ülés gerincbarát második verzió, keresztcsont megtámasztással

Jöjjön az autóvezetés következő izgalmas része, a rövidebb láb kérdése. Általában két dologgal kell szembesülnünk, vagy dugóban ülünk, és sokat van a bal lábunk a pedálon a lassú haladás miatt, mármint váltós kocsiban 😉 szóval, ha a bal láb többségében jobban nyújtva van, mint a jobb láb, akkor a bal oldali csípő lejebb kerül, az ágyéki gerinc balra görbül, jobb oldalt az izmok összehúzódnak, huzamosabb idő után rögzülnek is ebben a helyzetben, mert a kötőszövet megtámogatja némi megvastagodással ezt a helyzetet. Az utóbbin múlik, hogy állva mi látszik, ebben a helyzetben a jobb láb lesz a rövidebb, de ha ki van kompenzálva, akkor állva a jobb csípő lesz feljebb, ahogy ülve is tapasztaljuk. Érdemes odafigyelni  a csípő állására, lejebb van-e valamelyik fele, ezt lábtartással korrigálni, de persze ezt sem állandóan, hanem lehet a bal fenék alá kis türcsit  tenni, ezzel szintbe hozni a csípőket, megakadályozva az ellentétes oldali (quadratus lumborum és iliopsoas) izmok rövidülését vagy csak összehúzódott helyzetben való fixálódását.

 Fordított helyzetben, ha a jobb láb van többet a pedálon, a jobb csípő megy le… 

 

A kar ferde helyzete a háti szakasz görbületét és a vállak helyzetét befolyásolja, főként a könyöklő (középen..) gyakori használata tudja oldalra görbíteni a hátat (mármint az ív fokozódik, eltolódik), amennyiben a bal láb van jobban nyújtva, jobbra, ha a jobb lábat használjuk sokat könyöklés mellett, balra. Ez még tudja befolyásolni állva a lábhossz különbséget, de ebbe nem most mennék bele.

 

Hamarosan lesz lábhossz különbséget vizsgáló és javító írásom is (illetve a régi weboldalon megtalálható, áthozom ide is!!).

 

A kormány fogása miatt jellemző állva, nyugalmi helyzetben az ujjak enyén hajlított helyzete, ami az egész vállat befolyásolja, emiatt az ujjakat és a csuklót sokszor nyújtsuk (hajlított könyök mellett!!).

 

Lábhossz különbség kiegyenlítése gyorsan – ha sokat ülsz autóban, akkor mindenképp olvasd el, és használd a technikát!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük